Više od 60 posto stanovništva u Bosni i Hercegovini čini populacija koja živi u selima i lokalnim zajednicama od stotinu do nekoliko hiljada stanovnika, a oslonac razvoja u ovim mjestima je poljoprivreda.
Međutim, danas su šanse da će muškarci dobiti zaposlenje u ruralnim zajednicama dvostruko veće nego što ih imaju žene. Sweden/USAID FARMA II projekt ima za cilj popularizirati upravo rad u ruralnim sredinama, a 33 posto korisnika podrške projekta Sweden/USAID FARMA II su upravo žene. One svojim znanjem, vrijednim radom i upornošću osiguravaju prihode ne samo za svoju porodicu nego i za lokalnu zajednicu.
U radove nekih od njih mogli su se protekle sedmice uvjeriti svi posjetioci mini sajma koji je održan u Sarajevu i koji je promovisao rad žena poduzetnica zaposlenih u poljoprivredi.
Pravljenje kolača
Svoje proizvode izložile su i članice ženske inicijative Luna iz Rudog.
Kako je za Oslobođenje kazala Daliborka Ljubojević, članica inicijative, žene iz Rudog su nakon što su sve proizvode pravile kod kuće odlučile da se udruže i te proizvode ponude kupcima.
- Prvo smo počeli praviti kolače pred Sajam privrede koji se održava u Rudom, a onda smo pomalo počeli praviti i sve ono što inače pravimo kući sokove, džemove... Udruživanjem u žensku inicijativu polako smo se razvijale, pa i od donatora dobile odgovarajuću opremu poput mašine za preradu voća, kazala nam je Ljubojević.
U radu im pomaže i poljoprivredna zadruga Uvac Rudo koja posjeduje hladnjaču u kojoj se uskladišti sve ono voće za preradu koje ne može dugo da stoji ili koje nemaju sve članice kod kuće.
- Tako mi cijele godine imamo dostupne npr. maline, što nam je jako važno ukoliko imamo potražnju za određenim voćem, istakla je Ljubojević. Dodala je da se dio proizvoda pravi uz pomoć mašina, a dio prave kod kuće na tradicionalan način.
11 žena uključeno
- Za sada je 11 žena sa područja Rudog uključeno u ovu priču. Sve su se te žene rado odazvale pozivu da se uključe u ovu inicijativu, mada je teško žene, takoreći, odvojiti od kuće, dodala je Ljubojević s ponosom ističući da svi njihovi proizvodi s pravom nose etiketu domaćih i prirodnih.
Za sada proizvode izlažu na sajmovima širom BiH i već su postali prepoznatljivi.
- Posebno su popularni naši sokovi od maline, matični sok od aronije, slatko od maline i malinada - marmelada od maline koji se mogu kupiti u većim tržnim centrima u Sarajevu i Banjoj Luci, naglasila je Ljubojević. ALEMA PENDEK